Het Hôtel de la Reine Hortense: het gebouw met uitzicht op de Rue Laffitte
In 1797 werd het hotel aangekocht door de financier Marc Antoine Joseph de Lannoy, een leverancier van het leger. Lannoy gaf de schilder Pierre-Paul Prud'hon (1758-1823) de opdracht om decoraties te ontwerpen voor twee salons: de Salon de la Richesse en de Salon des Saisons. Deze decoraties, uitgevoerd in 1798 en 1801, zijn meesterwerken van de stijlen Directory en Empire. De Salon van de Rijkdom heeft als thema rijkdom en omvat 28 composities geschilderd op hout en doek, verdeeld over drie registers: vier grote allegorische figuren (Rijkdom, Kunst, Genoegens en Filosofie), vier bovendeuren die de vier uren van de dag vertegenwoordigen en een reeks composities die de onderkant van de muren sierden. Het thema van de tweede salon is de Seasons. Het is versierd met een fries die rondom de kamer loopt aan de bovenkant van de vier muren.
Onder het keizerrijk was het Hôtel Bollioud de Saint-Julien vanaf 1804 eigendom van Louis Bonaparte (1778-1846). In 1808 schonk zijn vrouw, Hortense de Beauharnais (1783-1837), bijgenaamd koningin Hortense (haar man was koning van Holland), het leven aan Charles-Lodewijk Napoleon (1808-1873), de toekomstige keizer Napoleon III.
Bij de val van het keizerrijk was het landhuis achtereenvolgens eigendom van drie steenrijke bankiers: Torlonia (1815), Hagerman (1818) en Salomon Mayer de Rothschild (van 1832 tot 1899).
In 1899 werd het landhuis van koningin Hortense definitief gesloopt. In plaats daarvan werd de rue Pillet-Will geopend. Een plaquette op een van de gebouwen herinnert ons eraan dat hier het geboortehuis van Napoleon III stond.
De schilderijen in de Salon de la Richesse en de Salon des Saisons werden in de negentiende eeuw verwijderd en werden lang als verloren beschouwd. Gelukkig werden deze decoraties, verspreid over een veiling, geïdentificeerd en vervolgens verworven door het Louvre dankzij het mecenaat van het bedrijf Eiffage. Ze zijn te zien in de kamers van het Departement Decoratieve Kunsten. Onder hen zijn de vier hoofdpanelen van de Salon de la Richesse gevonden: het zijn allegorieën geschilderd op hout, vergezeld van bovendeuren op canvas die, in geveinsde bas-reliëfs, de vier uren van de dag uitbeelden: Le Matin (disparu), Midi; 's Middags en 's avonds.
Bron:
Ministerie van Cultuur
Hôtel Bollioud de Saint-Julien, rue Pillet-Will, Parijs 9 (paris-promeneurs.com)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten